Hélène van den Dungen van Museum Gouda is cultuurmarketeer van het jaar

De tweejaarlijkse Cultuurmarketing Awards zijn dé prijzen voor de beste marketingcases in de cultuursector. Culturele organisaties hebben het afgelopen jaar nauwelijks publiek mogen ontvangen, maar grijpen de coronacrisis wel aan om positieve verandering te brengen en te innoveren. Om die reden werd de prijs uitgereikt aan personen die het afgelopen jaar voor innovatie in hun organisatie hebben gezorgd. Hélène van den Dungen van Museum Gouda is één van de twee winnaars.

Een stip en een streep: daar begint het mee. De rest vul je zelf creatief in. Dat is het idee achter Stip op de horizon dat Museum Gouda tijdens de eerste lockdown (2020) in Nederland lanceerde. Het museum nodigde mensen uit om een kunstwerk te maken, om zo samen een positieve en creatieve ‘stip op de horizon’ te zetten. In twee maanden tijd werken bijna 500 kunstenaars (in de dop) aan het kunstwerk. De ‘stippen’ verbeelden de tijd van de lockdown en kijken vooruit naar een leven na de coronacrisis. Van alle kunstwerken is een groot groepskunstwerk en tentoonstelling gemaakt. Samen met een team van creatieve innovators bedacht Hélène de actie en zorgde zij voor de uitwerking.

De jury vertelt waarom zij een winnaar is: “De uitwerking van groepskunstwerk en tentoonstelling Stip op de horizon van Museum Gouda is van hoog niveau en wordt gekenmerkt door een combinatie van consistentie, veel creativiteit en slimme samenwerkingen. Hélène is niet alleen strategisch en analytisch heel sterk, maar weet ook van aanpakken: een unieke combinatie.”

Hélène staat rechts op de foto